A csúnyábbak boldogabbak?
"Szabadúszó kreatív" vagy? Akkor ott a helyed a Creative Mornings havi egyszeri pénteki közös reggelijén. Lehet ismerkedni, kapcsolatot építeni, de
főként érdekes, inspiráló előadásokat hallgatni másoktól, hogy ők hogyan találtak
rá saját útjukra.
Kreatív területen szabadúszóként tevékenykedni nekem például épp ezt jelenti, a saját csak rám jellemző és egyben csak énáltalam járható út megtalálását. A járt utat, a megszokott kereteket a járatlanért, az elsőre szokatlannak, sőt, talán sokak szemében nevetségesnek tűnőért, elhagyni. Bízni önmagadban, s ha végül bele is buksz az ötletedbe (de azért ne ezen agyalj már előre!), akkor is bátran nekivágni.
Kreatív területen szabadúszóként tevékenykedni nekem például épp ezt jelenti, a saját csak rám jellemző és egyben csak énáltalam járható út megtalálását. A járt utat, a megszokott kereteket a járatlanért, az elsőre szokatlannak, sőt, talán sokak szemében nevetségesnek tűnőért, elhagyni. Bízni önmagadban, s ha végül bele is buksz az ötletedbe (de azért ne ezen agyalj már előre!), akkor is bátran nekivágni.
Sok mindent végigpörgettem a fejemben, amikor olvastam, hogy a
februári Creative Mornings témája az UGLY (vagyis a csúnyaság) lesz.
Legtöbbször persze azt, hogy a fogalom mennyire termékeny kiindulópont lehet, ha
mai világunkat akarjuk értelmezni. Épp azért,
mert oly sokszor és oly sokféle értelemben tolakodik előtérbe a szépség
jelensége, hogy hasznos lehet ez egyszer az egészet fonákjáról is megnézni.
A csúnyaság persze a giccsel és a trash kultúrával is
összefüggésbe hozható, és Szombat Éva rövid előadása során összefüggésbe is hozta, hiszen
alkotásai révén kénytelenek vagyunk ezekkel fogalmakkal is szembesülni.
Egymással sehogy sem harmonizáló harsány színek, unalomig koptatott, rongyosra
rágott közhelyek. De bár alapvetően negatív jelentéseket tulajdonítunk nekik (olvasd
csak vissza, milyen jelzőket használtam?!) ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne
belőlük mégis valami újat, valami önmagán túl mutatót és nem utolsó sorban értékeset létrehozni.
Erről többször is írtam mostanában (például Cserna-Szabó András Veszett
paradicsom című novelláskötetéről szóló kritikámban), hogy nem az alapanyag számít,
hanem hogy mit kezdünk vele. Egy a kínai
piacon vásárolt hibás Ken baba például
nagyon érdekes asszociációkat tud elindítani egy erre fogékony, érzékeny
emberben.
Szombat Éva péntek reggel bemutatott projektjeinek központi
témája a boldogság. A maga köznapi, a mindenki által vágyott állapot
értelmében, és egyben ennek ironikus kifordítottjaként is. Happiness című
kiskönyve például a jól ismert életvezetési tanácsadó kiadványokra játszik rá. Ugyanakkor érdekes ahogyan
épp fordított utat jár be az értelmezés, mint ahogyan számítanánk rá: nem a konklúzió lesz az, hogy milyen banális is ez tulajdonképpen,
hanem a kiindulási pont. Hát persze, hiszen ez a giccses tárgy eleve banálisnak tűnik, és
könnyen tudunk semmitmondó, üres
közhelyeket, bullshiteket puffogtató sikerkönyveket is mondani bőven. Szombat Éva könyvecskéje esetében viszont mintha épp ez a túlspilázott
giccsesség nyitná meg azt az értelmezési utat, hogy ebben azért mégis lehet valami.
Hogy ahhoz, hogy boldog légy, néha tényleg apró – gyakran halogatott –, de tudatos lépések kellenek
csak.
Más aspektusból is
felmerült a boldogságkeresés és soha meg nem találásának problémája, Szombat Éva szerint nagyon sok szép, okos,
tehetséges, kiváló lehetőségekkel
rendelkező ismerőse van, akik azonban valahogy képtelenek a boldogságra.
Pesszimizmus, alacsony önbizalom, vagy épp az a felfogás játszhatnak ebbe
szerepet, hogy ha valami nem tökéletes, nem hibátlan, akkor az már nem is jó.
Valahogy úgy lehetne továbbgondolni, és azt a kérdést feltenni, hogy vajon miért érezzük úgy, hogy ami nem tökéletesen az elképzeléseink szerint valósul meg, ami nem egyezik
saját elvárásainkkal, mert itt-ott billeg, inog, hibádzik, félrecsúszott rajta
a tökéletesnek szán csillogó máz, az már nem is lehet jó?
Boldogság Állapotfelmérő - részlet Szombat Éva Happiness című alkotásából (Kép forrása: facebook.com/CreativeMorningsBudapest) |
Vagy másfelől megközelítve: akinek sokszor mondják, hogy
ugyan már, mi bajod lehet, szép vagy, okos vagy, tehetséges, bármit megkaphatsz
az életben, ő ezt vajon nem teherként
éli-e meg? Nem úgy érzi -e, hogy elvárásokat fogalmaznak meg vele szemben
mások, hogy hát ha kívülről minden szupernek látszik, akkor belül ott neked nem
szabad rosszul érezni magad. És ki tudja, lehet, hogy épp ezért érzi rosszul
magát, ez a baja, hogy neki nem megengedett, hogy bármi baja legyen, mert neki
boldognak illene lennie.
A boldogtalan szépséggel szemben pedig ott van a
boldog "csúnyaság". És itt jutunk el ahhoz, amit a címben kiemeltem, és a következő
mondatok talán árnyalni fogják, kicsit visszaveszik majd a kérdés élét. A mai fogyasztói társadalomban, főként a média
nyomására jórészt minden a fiatalság és a hibátlan szépség körül forog. Ez bizony irreális elvárásokat is szülhet
sokakban. De járjuk csak körbe a témát olyanok szemszögéből, akik számára eleve
lehetetlen ezeknek a nem ritkán túlzó elvárásoknak megfelelni: Szombat Éva - még mindig a boldogságkeresés témájához kötődve - készített fotósorozatot nyugdíjasokkal és fogyatékosokkal is, ők ugyebár kívül
rekednek a pár mondattal előbb említett elvárásokon, ám úgy tűnik, épp ettől tudják megtalálni a boldogságukat.Mert nem a negatívumokat keresik, nem
az elképzelt, ideális és idealizált tökéleteshez méregetik magukat (hogy aztán
depressziósok legyenek, hogy azt soha el nem érhetik), hanem egyszerűen
önmagukat adják és boldogok. És mint látható (és remélem, így már kisebb a félreértés veszélye is), a csúnya kifejezés ebben a kontextusban már nem arra utal, amire a hétköznapi szóhasználat alapján elsőre asszociálnánk, hanem sokkal komplexebb és elvontabb fogalommá válik, és inkább egy attitűdöt vagy akár éppenséggel egy tudatos viselkedési mintát jelent, ahogyan függetleníteni tudjuk magunkat a ránk nehezedő, fullasztó elvárásoktól.
Érdemes azonban ezek után megint kicsit visszakanyarodni Szombat Éva alkotásaira. Mert ha azt nézzük, hogy egy komoly(nak szánt) mérvadó(nak tekintett) műalkotással szemben mai napig él az az elvárás, hogy letisztult, lekerekített, egyszerű(en nemes) legyen, akkor a giccs és trash igencsak kívül esik ezeken az elvárásrendszereken. De vajon egy azoknak megfelelő alkotás tud-e még reflektálni társadalmunkra, kultúránkra, életünkre? Ki tud-e mozdítani a konfortzónánkból bennünket? Képes-e elbizonytalanítani és egyben elgondolkodtatni? Vagy ezekre a funkciókra egyre inkább a giccs és a trash lesz majd csak képes?